
Zaawansowanie robi wrażenie
Budowa drogi ekspresowej S19 między Białymstokiem a granicą województwa mazowieckiego postępuje zgodnie z planem i – jak pokazują ostatnie tygodnie – z imponującą dynamiką. Trasa o długości 71 km, podzielona na pięć odcinków, stanie się jednym z kluczowych elementów szlaku Via Carpatia i usprawni ruch między Podlasiem a południem kraju.
Najbardziej zaawansowane są obecnie dwa odcinki: Haćki – Bielsk Podlaski i Bielsk – Boćki. Łącznie to 22 km nowoczesnej drogi ekspresowej, której zaawansowanie rzeczowe przekroczyło już 70 procent. Prace ruszyły jesienią zeszłego roku, a ich tempo nie spadło nawet w miesiącach zimowych – dzięki łagodnej pogodzie wykonawcy mogli kontynuować roboty ziemne i inżynieryjne bez większych przerw.
Wraz z nadejściem wiosny wznowiono układanie nawierzchni bitumicznych, trwa budowa dróg serwisowych oraz prace wykończeniowe przy wiaduktach i innych obiektach inżynierskich. Zielenieją już także pobocza i skarpy – rozpoczęło się humusowanie i nasadzanie terenów zielonych.
Koniec z objazdami – dwa nowe wiadukty już dostępne
Mieszkańcy regionu mogą już korzystać z dwóch wiaduktów drogowych, które znacząco ułatwią komunikację lokalną. To ważny krok w poprawie jakości życia i bezpieczeństwa w regionie, gdzie przez ostatnie półtora roku wielu kierowców korzystało z objazdów i prowizorycznych tras. Mowa o:
- WD-56 – wiadukt w ciągu drogi powiatowej 1688B, łączącej miejscowości Piliki i Pietrzykowo-Gołąbki. Obiekt ma 48,5 metrów długości i został połączony z przebudowanym odcinkiem drogi o długości 458 metrów i szerokości 6 metrów;
- WD-68 – wiadukt na drodze powiatowej 1679B między Knorydami a Starowsią. Długość obiektu wynosi 48,4 metrów, a dojazd stanowi zmodernizowany odcinek drogi o długości 773 metrów.
Otwarcie tych przepraw oznacza odciążenie ruchu lokalnego i poprawę płynności komunikacyjnej na terenach przyległych do budowy.
Kolejne kilometry już w przyszłym roku
Pozostałe trzy odcinki ekspresówki – Deniski – Haćki, Boćki – Malewice oraz Malewice – Chlebczyn – są w trakcie realizacji i zgodnie z harmonogramem zostaną ukończone latem 2026 roku. Wraz z oddaniem całości trasy kierowcy zyskają możliwość przejazdu pełnym 71-kilometrowym odcinkiem S19 od Białegostoku aż do Chlebczyna na Mazowszu – z ominięciem centrów takich miast jak Bielsk Podlaski czy Siemiatycze.
Nowa trasa uwzględnia również imponujący most przez Bug wraz z estakadą o długości 600 metrów. Ten kluczowy element infrastruktury zapewni bezpieczne i szybkie pokonanie doliny rzeki, znacznie poprawiając komfort podróży i skracając czas przejazdu na trasie północ – południe.
ewa.reducha@bialystokonline.pl