Kontrowersje wokół Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego. Miasto odpowiada

2025.03.03 10:00
Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku miał usprawnić transport w mieście, ale budzi wiele kontrowersji. Radny Henryk Dębowski pyta o rezygnację z budowy tunelu autobusowego oraz sposób funkcjonowania węzła. Miasto odpowiada, powołując się na koszty i istniejącą infrastrukturę.
Kontrowersje wokół Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego. Miasto odpowiada
Fot: UM Białystok

Dlaczego zmieniono funkcję tunelu?

Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku miał być ważnym elementem modernizacji transportu publicznego, usprawniającym komunikację miejską, regionalną i kolejową. Jednak zmiany w pierwotnym projekcie oraz decyzje dotyczące zakupu autobusów zeroemisyjnych budzą wątpliwości. Radny miejski Henryk Dębowski wystosował interpelację, domagając się wyjaśnień. Na jego pytania odpowiedział sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk.

Jednym z głównych punktów interpelacji była kwestia rezygnacji z tunelu autobusowego na rzecz tunelu pieszo-rowerowego. Radny Dębowski argumentował, że taka decyzja może negatywnie wpłynąć na przepustowość wiaduktu Jana Henryka Dąbrowskiego, który już teraz jest obciążony ruchem pojazdów. Miasto odpowiedziało, że zmiana wynikała z drastycznego wzrostu kosztów budowy oraz konieczności dostosowania inwestycji do dostępnego dofinansowania. Ponadto, badania natężenia ruchu wykazały, że ruch na wiadukcie nie zwiększa się znacząco, co podważa zasadność budowy tunelu autobusowego.

Problemy z funkcjonowaniem węzła

Radny poruszył również kwestię lokalizacji przystanku komunikacji regionalnej, który znalazł się w znacznej odległości od węzła, co zmniejsza jego integracyjną funkcję. Dębowski dopytywał także o likwidację miejsc parkingowych oraz dostępność węzła dla osób z niepełnosprawnościami.

W odpowiedzi miasto wskazało, że nowa lokalizacja przystanku została wybrana zgodnie z oczekiwaniami pasażerów przewozów komercyjnych, a rozdzielenie przystanków miejskich i regionalnych poprawiło logistykę transportu. Dodatkowo, inwestycja obejmowała windy i inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, które były konsultowane z Podlaskim Związkiem Niewidomych.

Spór o autobusy zeroemisyjne

Kolejną kwestią poruszoną w interpelacji była decyzja o zakupie autobusów zeroemisyjnych zamiast niskoemisyjnych. Radny Dębowski dopytywał o koszty takiej inwestycji oraz możliwość uzyskania dofinansowania na zakup tańszych pojazdów. Miasto odpowiedziało, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Białystok musiał sukcesywnie zwiększać udział autobusów zeroemisyjnych we flocie.

Od 2018 roku dofinansowanie unijne było dostępne wyłącznie na pojazdy elektryczne, dlatego zakup autobusów niskoemisyjnych musiałby zostać sfinansowany wyłącznie ze środków własnych miasta. W 2023 roku Białystok zakupił 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania, a obecnie realizowane są zamówienia na kolejne 30 pojazdów.

Czy węzeł spełnia swoją funkcję?

Podsumowując odpowiedź, sekretarz miasta podkreślił, że projekt węzła był częścią szerokiej strategii integracji transportu publicznego w Białymstoku i jego okolicach. Dzięki lokalizacji w pobliżu dworców PKP i PKS pasażerowie mogą sprawnie przesiadać się między różnymi środkami transportu.

Miasto argumentuje, że nowy układ komunikacyjny pozwolił na lepszą organizację ruchu, mimo wątpliwości zgłaszanych przez radnego. Ponadto, zwrócono uwagę na to, że inwestycja miała na celu długoterminowe usprawnienie transportu zbiorowego, a jej realizacja odbywała się w ramach dostępnych środków finansowych. Miasto wskazuje, że podjęte decyzje były podyktowane zarówno analizami kosztów, jak i wymogami wynikającymi z unijnych i krajowych regulacji dotyczących transportu publicznego. Dodatkowo, władze podkreślają, że projekt wpisuje się w działania modernizacyjne PKP i PKS, co przyczynia się do zwiększenia spójności komunikacyjnej całego regionu.

MW
24@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
1102 osób online