
Będzie północno-zachodnia obwodnica Białegostoku
Złożone właśnie wnioski o wydanie decyzji ZRID dla dwóch odcinków dróg ekspresowych zwiastują kolejny duży krok w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej województwa podlaskiego. Mowa o trasach S16 Knyszyn – Krynice i S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo, które w połączeniu z budowanym obecnie odcinkiem S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód stworzą nowoczesną, północno-zachodnią obwodnicę Białegostoku z dodatkowym wylotem w stronę Ełku.
Wnioski trafiły do Wojewody Podlaskiego, a planowane zakończenie budowy obu odcinków przewidziano na połowę 2028 roku. Umowy z wykonawcami podpisano 14 maja 2024 roku.
Nowoczesne parametry, dwie jezdnie i przepustowość na lata
Zarówno S16, jak i S19 będą realizowane w standardzie drogi ekspresowej: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz pasy awaryjne. Nawierzchnia bitumiczna zostanie przystosowana do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku 11,5 t/oś.
S16 Knyszyn – Krynice: 8,4 km nowoczesnej trasy
Odcinek S16 od Knyszyna do Krynic ma liczyć 8,4 km. Przetarg rozstrzygnięto w styczniu 2024 roku, a zwyciężą ofertę złożyła Grupa Mirbud, wyceniając inwestycję na 314,7 miliona złotych.
Na trasie zaplanowano 14 obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty oraz dziesięć przejść dla zwierząt: sześć dla dużych, cztery dla małych i płazów. Początek trasy znajduje się około 3 km na południe od Knyszyna, przy rondzie na drodze krajowej nr 65 (Ełk – Białystok). Stamtąd nowa "szesnastka" pobiegnie na południe i połączy się z trasą S19 w rejonie miejscowości Krynice.
S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo: kluczowe połączenie z Via Carpatia
Odcinek o długości 9,5 km wybuduje firma Unibep, która wygrała przetarg w grudniu 2023 roku, składając ofertę na kwotę 320,8 miliona złotych. Firma zdobyła maksymalną liczbę punktów nie tylko za cenę, ale też w kryteriach pozacenowych.
W ramach inwestycji powstanie 24 obiektów inżynierskich – 12 wiaduktów i 12 przepustów. Istotnym elementem będzie nowy węzeł Dobrzyniewo, który pozwoli rozdzielać ruch w kierunku Ełku (S16), Białegostoku i Warszawy (S8) oraz przyszłościowo w stronę Lublina (S19) w ramach międzynarodowego korytarza Via Carpatia.
Dynamiczny rozwój komunikacyjny regionu
Nowe inwestycje drogowe to nie tylko lepsza przepustowość i bezpieczeństwo, ale także większa atrakcyjność inwestycyjna regionu i skrócenie czasu przejazdu między kluczowymi punktami Podlasia. Po zakończeniu budowy S16 i S19 powstanie wygodne i szybkie połączenie Białegostoku z Ełkiem, Warszawą i Lublinem, a ruch tranzytowy zostanie skutecznie wyprowadzony poza miasto.
ewa.reducha@bialystokonline.pl