Sejm uchwalił ustawę. Będą nowe zasady liczenia stażu pracy

2025.09.15 15:00
Sejm uchwalił tzw. ustawę stażową, wprowadzającą istotne zmiany w sposobie liczenia stażu pracy. Najważniejszą nowością jest możliwość uwzględniania w stażu pracy okresów prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy wykonywanej na podstawie umów zleceń.
Sejm uchwalił ustawę. Będą nowe zasady liczenia stażu pracy
Fot: Pexels

Projekt ustawy przygotowany został w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W Sejmie minister pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podkreślała, że nie każdy pracownik ma realny wybór formy zatrudnienia. „Umowa zlecenie to też praca. Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej to praca. I obie te formy zasługują na docenienie. Dlatego konieczna jest zmiana Kodeksu pracy, aby wyrównać szanse w dostępie do uprawnień pracowniczych oraz stanowisk wymagających udokumentowanego doświadczenia zawodowego” – mówiła minister.

Nowe przepisy przewidują, że pracownicy, którzy w przeszłości wykonywali pracę na podstawie umów cywilnoprawnych lub prowadzili działalność gospodarczą, zyskają możliwość uzyskania pełnych praw wynikających z zaliczenia tych okresów do stażu pracy.

Do stażu pracy będą wliczane m.in. okresy prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, współpracy z osobą prowadzącą działalność, wykonywania umów zlecenia, świadczenia usług czy umowy agencyjnej. W staż wliczone zostaną także okresy pozostawania osobą współpracującą, członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych, a także udokumentowana praca zarobkowa wykonywana za granicą. Dodatkowo uwzględnione zostaną okresy zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.

Potwierdzeniem okresów pracy będzie specjalne zaświadczenie wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku gdy ZUS nie będzie mógł wydać takiego dokumentu, np. z powodu upływu czasu od przepracowanego okresu, pracownik będzie miał możliwość przedstawienia własnych dokumentów potwierdzających staż.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku w sektorze finansów publicznych, natomiast dla pracodawców spoza sektora publicznego – od pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia ustawy. Co istotne, ustawodawca przewidział również wliczanie okresów pracy sprzed wejścia w życie ustawy, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania.

Zmiany te mają na celu nie tylko formalne wyrównanie szans pracowników zatrudnionych w różnych formach prawnych, ale także docenienie różnorodnych doświadczeń zawodowych, które do tej pory często pozostawały poza oficjalnym stażem pracy. W efekcie osoby prowadzące własną działalność gospodarczą czy pracujące na umowach cywilnoprawnych zyskają realną możliwość korzystania z uprawnień przysługujących pracownikom z dłuższym stażem, co może wpłynąć na ich rozwój zawodowy i szanse na rynku pracy.

MW
24@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39