
Marszałek Łukasz Prokorym i wicemarszałek Marek Malinowski rozmawiali na temat bieżących oraz planowanych inwestycji w infrastrukturę kolejową w regionie z przedstawicielami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Celem podejmowanych działań jest poprawa dostępności i komfortu pasażera, a także zwiększenie szybkości i punktualności pociągów.
– Kolej w Podlaskiem rozwija się bardzo dobrze – nie ma wątpliwości wicemarszałek Marek Malinowski.
– Z wielu źródeł finansowania staramy się ułożyć taką układankę, która pozwoli rozbudować kolej regionalną, a także połączenia krajowe i międzynarodowe przez województwo podlaskie – podkreślił Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP PLK. – Wolumen naszej działalności w tym regionie jest bardzo duży i myślę, że widać duże zmiany.
Rekordowe inwestycje na trasie Białystok - Ełk
Jak podkreśla Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP PLK, modernizacja linii Białystok - Ełk to największa inwestycja w historii polskiej kolei, której koszt szacowany jest na około 6 miliardów złotych. Przetarg na wykonawcę robót został już ogłoszony, a środki na realizację projektu pochodzą z unijnego funduszu CEF "Łącząc Europę". Inwestycja jest pierwszym krokiem w kierunku kolei dużych prędkości w regionie, a równolegle trwają prace nad dostosowaniem odcinka Ełk - Suwałki - Trakiszki do prędkości 200 km/h. Będzie to zupełnie nowa linia dużych prędkości.
Kolej wraca do Łomży
Drugą historyczną inwestycją, w ramach programu Kolej Plus, jest budowa odcinka Łomża - Śniadowo w ramach trasy Łomża - Łapy. Dzięki temu po ponad trzech dekadach do Łomży wróci kolej pasażerska. 4 marca otwarto oferty na wykonawcę robót budowlanych, a w najbliższych tygodniach planowane jest podpisanie umowy na realizację projektu.
Modernizacja infrastruktury w mniejszych miastach
Nie tylko duże ośrodki skorzystają na inwestycjach.
– Skupiamy się na wszystkich miejscowościach tak, żeby kompleksowo poprawiać system transportowy – są to działania i liniowe, i punktowe. Żadne z tych działań nie przyniosłoby efektu, gdyby było realizowane w oderwaniu od pozostałych – wyjaśniał Michał Gil, członek zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP PLK.
PKP PLK prowadzi modernizacje w wielu miejscowościach województwa podlaskiego:
- Hajnówka – wydłużenie peronu oraz dodanie nowych rozjazdów zwiększających przepustowość stacji,
- Sokółka - Suwałki – budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Augustowie, co skróci czas oczekiwania na minięcie się pociągów z 15-20 minut do około 5 minut,
- Sokółka – remont urządzeń sterowania ruchem, planowana kompleksowa przebudowa stacji, w tym poprawa dostępu do peronów,
- Mońki i Grajewo – modernizacja stacji w ramach budowy Rail Baltiki, dzięki czemu ich standard dorówna stacjom na trasie Warszawa - Białystok,
- Suwałki - Sokółka – budowa nowych peronów poprawiających komfort pasażerów.
PKP PLK realizuje również projekty związane z digitalizacją sterowania ruchem na odcinku Sokółka-Suwałki w ramach KPO. Celem jest zwiększenie przepustowości i efektywności tej trasy, co pozwoli na uruchomienie większej liczby połączeń oraz poprawę punktualności. Prace są już w toku, a dodatkowo w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przebudowę stacji Sokółka.
Nowa era kolei w Podlaskiem
Jak zaznacza wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Malinowski, rozwój kolei w regionie to priorytet, a inwestycje mają charakter kompleksowy.
- Skupiamy się na wszystkich miejscowościach, aby całościowo poprawić system transportowy – podkreśla Michał Gil, członek zarządu PKP PLK.
Dzięki wielomiliardowym inwestycjom Podlasie staje się istotnym punktem na kolejowej mapie Polski i Europy. Nowoczesna infrastruktura, skrócony czas podróży i większa dostępność połączeń to zmiany, które już wkrótce odczują mieszkańcy i podróżni.
ewa.reducha@bialystokonline.pl