Ponad 25 km nowych tras! Wielki projekt drogowy zmienia Podlasie

2025.07.10 10:00
W województwie podlaskim trwa jedna z największych i najbardziej strategicznych inwestycji drogowych ostatnich lat. Rozbudowa i budowa ponad 25 kilometrów dróg wojewódzkich nr 681, 682 i 678 obejmuje między innymi obwodnice czterech miejscowości, trzy estakady, nowe mosty, zatoki autobusowe i pełną infrastrukturę towarzyszącą. To przedsięwzięcie, które zrewolucjonizuje transport w regionie, poprawi bezpieczeństwo i zwiększy dostępność komunikacyjną.
Ponad 25 km nowych tras! Wielki projekt drogowy zmienia Podlasie
Fot: Kamil Timoszuk / UMWP

Ambitny projekt na miarę potrzeb

W poniedziałek 7 lipca teren budowy odwiedzili przedstawiciele władz województwa podlaskiego: wicemarszałek Marek Malinowski, radny Jerzy Leszczyński oraz doradca marszałka ds. samorządu terytorialnego Piotr Łapszo. Wraz z wykonawcami dokonali przeglądu kluczowych punktów inwestycji, między innymi rejonów estakad oraz fragmentów obwodnic, które już teraz zmieniają krajobraz komunikacyjny okolic Łap, Roszek-Wodźków i Wysokiego Mazowieckiego.

– To jedna z największych inwestycji drogowych w historii naszego regionu. Jej realizacja nie tylko zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, ale również poprawi dostępność komunikacyjną i wesprze rozwój gospodarczy całego województwa – zaznaczył wicemarszałek Marek Malinowski podczas wizyty na placu budowy.

Za realizację zadania odpowiada firma Strabag, jeden z liderów rynku budowlanego w Europie.

Cztery obwodnice, trzy estakady i... strefa orła

Inwestycja obejmuje budowę obwodnic miejscowości Roszki-Wodźki, Łapy, Brok i Mazury. Prace zakładają także budowę trzech estakad o łącznej długości 1,7 km. Dwie z nich – E6 i E5 – są już mocno zaawansowane.

– Jeżeli chodzi o obwodnicę Łap, to dało się w całości zrealizować estakadę E6. Mamy w tej chwili wykonane wszystkie podpory oraz w 100 procentach ustrój nośny. W tej chwili realizujemy estakadę E5, gdzie przystępujemy do kolejnego etapu pracy. Budowę trzeciej estakady E4 rozpoczęliśmy najpóźniej, bo wiosną tego roku – wyjaśnił kierownik techniczny inwestycji Grzegorz Romaniuk.

Nie wszystkie wyzwania są jednak typowo techniczne. W jednym z obszarów inwestycji znajduje się strefa ochrony ptaków drapieżnych, w tym orłów. Obecność gniazd objętych ochroną może wpłynąć na harmonogram robót.

– Mamy tu na pewnych odcinkach strefę orła, czyli obszar wokół gniazda ptaków drapieżnych, takich jak orły, który jest chroniony przed działalnością człowieka – i to są pewne utrudnienia, które mogłyby wydłużyć część prac. Natomiast pozostałe roboty na odcinku drogi wojewódzkiej 678 są prowadzone na razie zgodnie z planem – dodał Romaniuk.

Kompleksowa przebudowa – nie tylko asfalt

Zakres prac jest imponujący. Inwestycja obejmuje nie tylko jezdnie, ale także pełną infrastrukturę towarzyszącą: 
- nowe mosty i estakady,
- zatoki autobusowe i zjazdy,
- chodniki i ciągi pieszo-rowerowe,
- oświetlenie na skrzyżowaniach i rondach,
- ekrany akustyczne ograniczające hałas,
- kanalizację deszczową,
- przebudowę sieci wodociągowych, energetycznych i teletechnicznych.

Wszystkie te elementy mają zapewnić długofalową trwałość oraz komfort dla mieszkańców i podróżnych.

Pieniądze z Unii, województwa i państwa

Ogromny zakres inwestycji wymaga równie dużych nakładów finansowych. Łączny koszt budowy i modernizacji odcinków to blisko 455 milionów złotych. Lwią część tej kwoty, ponad 420 milionów złotych, pokrywają Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021–2027. Reszta pochodzi z budżetu województwa podlaskiego oraz budżetu państwa.

– To inwestycja, która nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale stanie się impulsem do rozwoju, zarówno lokalnego, jak i regionalnego. Ułatwi codzienny dojazd, skróci czas podróży i zwiększy atrakcyjność terenów pod inwestycje – mówią zgodnie przedstawiciele samorządu.

Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na lipiec 2026 roku. Jeśli warunki atmosferyczne i środowiskowe nie zakłócą harmonogramu, już za rok mieszkańcy regionu i kierowcy z całej Polski będą mogli korzystać z nowoczesnej infrastruktury, która znacząco wpłynie na wygodę podróżowania w południowo-zachodniej części województwa podlaskiego.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

Polecamy
RsDesign
RsDesignul. Przędzalniana 60 (C.H. FASTY)
15-688 Białystok
rsdesign.pl

Więcej informacji
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39