
Via Baltica coraz bliżej mety – trwa finał budowy obwodnicy Łomży
Kończy się jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat w północno-wschodniej Polsce. Trwa realizacja ostatniego etapu obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Jeszcze w tym roku planowane jest oddanie do użytku drugiej jezdni mostu nad Narwią i całego odcinka ekspresówki. Dzięki temu powstanie spójny, nowoczesny korytarz transportowy z Warszawy do Budziska – ponad 310 kilometrów Via Baltiki, gotowych na przyjęcie kierowców.
To zostało do zrobienia
Jak informuje Generalna Dyrekcja Drój Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, ustrój nośny drugiej jezdni mostu na Narwi został już połączony. Obecnie trwają intensywne roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostała nawierzchnia drogowa oraz szereg elementów infrastruktury: kapy chodnikowe, bariery energochłonne, balustrady i zabezpieczenia betonowych powierzchni.
Na placu budowy nie zwalniają też ekipy zajmujące się pracami branżowymi – trwa montaż słupów oświetleniowych, ekranów akustycznych, budowa kanału technologicznego, zbiorników retencyjnych oraz ogrodzeń.
Nie tylko "ekspresówka"
Obok drogi ekspresowej budowany jest również jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości niemal 7 kilometrów – od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. W ramach tego zadania zaplanowano budowę skrzyżowań w formie rond w rejonie Marianowa (z DK61) oraz w Elżbiecinie (z DW668 i DK64). To rozwiązania, które poprawią płynność ruchu i bezpieczeństwo w regionie.
Fundusze unijne w akcji
Odcinek S61 Łomża Zachód – Kolno jest tzw. "projektem fazowanym" i stanowi część większego przedsięwzięcia – realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 inwestycja otrzymała wsparcie w wysokości 440,4 miliona złotych.
Kolejna transza unijnego dofinansowania została przyznana w 2024 roku – tym razem z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027. Umowa obejmuje dofinansowanie budowy odcinka między węzłami Łomża Zachód i Kolno. Wartość wsparcia z FEnIKS to 245,9 miliona złotych.
Dzięki ukończeniu tej inwestycji Via Baltica stanie się w pełni przejezdną arterią tranzytową, łączącą Warszawę z granicą litewską. To nie tylko olbrzymie ułatwienie dla transportu międzynarodowego, ale również szansa na rozwój regionu łomżyńskiego i wzrost bezpieczeństwa na drogach.
ewa.reducha@bialystokonline.pl