
Dzieciństwo to czas zabawy, w którym „szukam” najczęściej kończy się odnalezieniem. Ale dla niektórych rodzin to słowo nabrało innego znaczenia. Kampania #zaginioneNIEzapomniane, organizowana z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego, przypomina o tych, którzy zniknęli i nigdy nie wrócili do domu.
Akcja została zainicjowana przez polską Policję i Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Patronat honorowy objęła Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak.
– Zaginięcie dziecka to dramat przede wszystkim dla rodziny. Dla nas, którzy od lat prowadzimy te sprawy, to z kolei duże wyzwanie. Dlatego każde takie zgłoszenie jest traktowane przez nas jako priorytet. Pomimo upływu wielu lat, nie poddajemy się i nie zamykamy tych spraw – mówi insp. Konrad Krakowiak z Komendy Głównej Policji.
Smutne statystyki
Według policyjnych danych, w Polsce każdego roku ginie ponad 2 tysiące dzieci. W latach 2022–2024 łącznie zaginęło ponad 6 300 osób poniżej 18. roku życia. Największy odsetek stanowią nastolatkowie, ale wśród zaginionych są też dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Choć większość z nich zostaje odnaleziona, w policyjnej bazie wciąż figurują 52 osoby małoletnie, których poszukiwania trwają dłużej niż 5 lat.
Historie, które nie zostaną zapomniane
W kampanii zostają przypomniane historie pięciorga dzieci:
• Moniki Kobyłki (zaginęła w 2012 r. w Woli Gałeckiej, miała 14 lat),
• Ani Jałowiczor (zaginęła w 1995 r. w Simoradzu, miała 10 lat),
• Andżeliki Rutkowskiej (zaginęła w 1997 r. w Kole, miała 9 lat),
• Ewy Wołyńskiej (zaginęła w 2002 r. w Karlinie, miała 10 lat),
• Seweryna Adamczyka (zaginął w 2013 r. w Tylmanowej, miał 16 lat).
Każdej z tych opowieści towarzyszą fotografie – zarówno z czasów zaginięcia, jak i obrazy stworzone na podstawie progresji wiekowej, przedstawiające, jak te osoby mogłyby wyglądać dziś.
– Liczymy na to, że może ktoś patrząc na zdjęcie zaginionego przed laty dziecka, rozpozna je. Przypomni sobie jakiś szczegół lub zechce podzielić się z nami skrywaną informacją, która będzie miała dla sprawy olbrzymie znaczenie – mówi insp. Katarzyna Nowak, rzeczniczka Komendanta Głównego Policji.
Edukacja i pomoc
Kampania ma również wymiar edukacyjny. Na profilach społecznościowych Policji i Fundacji ITAKA w najbliższych dniach planowane są treści informacyjne dotyczące m.in. postępowania w przypadku zaginięcia dziecka, działania systemu Child Alert, metody progresji wiekowej czy sposobów rozmowy z dziećmi o bezpieczeństwie. W telewizji i komunikacji miejskiej będzie emitowany 30-sekundowy spot, a na ulicach miast pojawiają się plakaty kampanii.
25 maj – Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego
Kulminacja akcji będzie miała miejsce 25 maja – w Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. Tego dnia budynki w całej Polsce zostaną podświetlone na niebiesko, np. budynek Komendy Głównej Policji przy ul. Puławskiej, siedziba Rzecznika Praw Dziecka, warszawski Most Śląsko-Dąbrowski, Pałac Kultury i Nauki, gdańska Opera Bałtycka czy Kładka Ojca Bernatka w Krakowie. Z kolei europejski numer interwencyjny w sprawie zaginionego dziecka i nastolatka 116 000 będzie wyświetlany na fasadzie PGE Narodowy i Warsaw Spire.
Organizatorzy zachęcają do włączenia się w akcję, udostępniania materiałów kampanii z hasztagiem #zaginioneNIEzapomniane i publikowania zdjęć symboli Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego.
– Będziemy Was szukać nawet, gdy wyblakną Wasze zdjęcia – podkreślają twórcy kampanii.
24@bialystokonline.pl